انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله

بلندپرواز باش، آسمان متعلق به هیچکس نیست

عکس جدید جیمز وب از سیاره زحل
21:46 1402/04/12 | Mehdi Savari Pour
عکس جدید جیمز وب از سیاره زحل

تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی عکس زیبایی از سیاره زحل به همراه سه قمر در اطرافش ثبت کرد

زحل در طول موج فروسرخ که توسط جیمز وب ثبت شده بسیار تاریک به نظر می‌رسد، چراکه گاز متان موجود در این سیاره تقریبا تمام نور خورشید را جذب می کند. با این حال حلقه های یخی اطراف زحل درخشش خود را حفظ کرده و ظاهری متفاوت از ارباب حلقه های منظومه شمسی را شاهد هستیم.

با وجود اینکه حلقه های زحل نقش اول این تصویر را ایفا می کنند، اما با کمی دقت می‌توانیم قمرهای «انسلادوس»، «تتیس» و «دیونه» را هم ببینیم. این‌ قمرها تنها سه مورد از 145 قمر شناخته‌شده برای این سیاره به‌حساب می‌آیند.

همین چندماه پیش بود که محققان خبر از کشف 62 قمر جدید در اطراف زحل دادند. حالا ناسا در پست مربوط به این تصویر جدید درباره این قمرها نوشته است:«هر قمر جدیدی که پیدا شود به دانشمندان کمک می کند تا تصویر کاملتری را از وضعیت فعلی و همچنین گذشته منظومه شمسی بدست بیاورند.»

اما از این میان، انسلادوس یکی از جذابترین قمر های زحل برای دانشمندان است؛ چراکه احتمال دارد آب مایع در زیر یخ های این قمر وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است که پیش از این نیز تلسکوپ جیمز وب تصاویر شگفت انگیزی را از دیگر سیارات گازی منظومه شمسی: اورانوس، نپتون، مشتری و شفق های قطبی آن ثبت کرده است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حلقه‌های زحل به طور کامل از یخ خالص ریز و درشت تشکیل شده‌اند. کمتر از چند درصد جرم آنها را آلودگی غیر یخی ناشی از ریزشهاب‌سنگ‌ها تشکیل می‌دهد که کوچک‌تر از یک دانه شن هستند. ماموریت کاسینی کشف کرد که حلقه‌ها به سرعت جرم خود را از دست می‌دهند زیرا مواد از درونی‌ترین مناطق به داخل سیاره سقوط می‌کنند. طبق محاسبه محققان، این بدین معناست که سیاره زحل طی ۱۰۰ میلیون سال آینده، حلقه‌های خود را از دست می‌دهد.

ارسال نظر آزاد است اما می‌توانید برای استفاده از امکانات و کسب تجربه وارد شوید.
پاسخ به
لطفا دوباره تلاش کنید.
نظر ثبت شد.
درباره

این وبلاگ انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی ایلام است.ما در راستای آشنایی و علاقه‌مندی دانش آموزان و عموم به علم نجوم،فعالیت‌هایی همچون انتشار اخبار روز و اطلاعات نجومی،برگزاری شب رصدی،معرفی فیلم و دانشمندان معروف نجوم و... را انجام می‌دهیم.