انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله

بلندپرواز باش، آسمان متعلق به هیچکس نیست

بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی
06:00 1402/01/16 | Mehdi Savari Pour
بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی

در تصویر امروز ناسا:

تصویر امروز ناسا کوه المپوس را نشان می‌دهد که توسط فضاپیمای رباتیک مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا (European Space Agency's robotic Mars Express spacecraft) که درحال‌حاضر در مدار سیاره سرخ در گردش است، گرفته شده.

بزرگ‌ترین آتشفشان منظومه شمسی در سیاره مریخ قرار دارد. کوه المپوس (Olympus Mons) سه‌برابر بلندتر از کوه اورست است، اما به‌دلیل شیب کم آن و گرانش ضعیف مریخ، بالارفتن از آن برای انسان دشوار نخواهد بود. شیب دامنه‌های المپوس که وسیع‌تر از کل سلسله آتشفشان‌های هاوایی است، با افزایش ارتفاع تنها چند درجه افزایش می‌یابد.

کوه المپوس یک آتشفشان سپری (آتشفشانی به شکل سپر جنگی و مخروطی با دامنه‏‌های کم‌‏شیب) عظیم است که مدت‌ها پیش توسط گدازه‌های سیال ساخته شده و یک پوسته سطحی نسبتاً ایستا به‌تدریج آن را ایجاد کرده. آخرین فوران آتشفشان المپوس تقریباً ۲۵ میلیون سال پیش رخ داده است.

منبع: apod.nasa.gov

ارسال نظر آزاد است اما می‌توانید برای استفاده از امکانات و کسب تجربه وارد شوید.
پاسخ به
لطفا دوباره تلاش کنید.
نظر ثبت شد.
درباره

این وبلاگ انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی ایلام است.ما در راستای آشنایی و علاقه‌مندی دانش آموزان و عموم به علم نجوم،فعالیت‌هایی همچون انتشار اخبار روز و اطلاعات نجومی،برگزاری شب رصدی،معرفی فیلم و دانشمندان معروف نجوم و... را انجام می‌دهیم.