انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله

بلندپرواز باش، آسمان متعلق به هیچکس نیست

کهکشان آندرومدا (Andromeda Galaxy)
23:00 1402/01/02 | Mehdi Savari Pour
کهکشان آندرومدا (Andromeda Galaxy)

در تصویر امروز ناسا:

تا کجا می توانید ببینید؟ دورترین جرمی که به راحتی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است M31، کهکشان بزرگ آندرومدا است که بیش از دو میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

 بدون تلسکوپ، حتی این کهکشان مارپیچی عظیم به صورت ابری غیرقابل توجه، کم نور و سحابی در صورت فلکی آندرومدا ظاهر می شود. اما یک هسته سفید روشن، خطوط گرد و غبار پیچ در پیچ تیره، بازوهای مارپیچی آبی درخشان، و سحابی های قرمز روشن در این موزاییک دیجیتال تلسکوپی پانزده ساعته خیره کننده نزدیکترین همسایه کهکشانی ما ثبت شده است. 

اما چگونه بفهمیم که این سحابی مارپیچی واقعا اینقدر دور است؟ این سوال در بحث معروف شپلی- کورتیس در سال 1920 نقش اساسی داشت. فاصله زیاد M31 در دهه 1920 توسط مشاهداتی تعیین شد که ستارگان جداگانه ای را که درخشندگی آنها را به گونه ای تغییر می دادند که فاصله واقعی آنها را کاهش می داد، تعیین کرد. نتیجه ثابت کرد که آندرومدا درست مانند کهکشان راه شیری ماست، نتیجه ای که باعث می شود بقیه کیهان بسیار وسیع تر از آنچه قبلا تصور می شد.

منبع: https://apod.nasa.gov/apod/

ارسال نظر آزاد است اما می‌توانید برای استفاده از امکانات و کسب تجربه وارد شوید.
پاسخ به
لطفا دوباره تلاش کنید.
نظر ثبت شد.
درباره

این وبلاگ انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی ایلام است.ما در راستای آشنایی و علاقه‌مندی دانش آموزان و عموم به علم نجوم،فعالیت‌هایی همچون انتشار اخبار روز و اطلاعات نجومی،برگزاری شب رصدی،معرفی فیلم و دانشمندان معروف نجوم و... را انجام می‌دهیم.