انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله

بلندپرواز باش، آسمان متعلق به هیچکس نیست

سحابی تخم مرغ در نور قطبیده
22:38 1402/01/20 | Mehdi Savari Pour
سحابی تخم مرغ در نور قطبیده

در تصویر امروز ناسا، ستاره‌ای که در مرکز سحابی تخم مرغ قرار دارد، از دل یک تخم مرغ کیهانی بیرون آمده است و پوسته‌ گاز و غبار را از خود می‌راند و به‌آرامی به یک کوتوله سفید تبدیل می‌شود.

تصویر امروز ناسا سحابی تخم مرغ را در نور قطبیده نشان می‌دهد. سحابی تخم مرغ یک سحابی پیش‌سیاره‌ای بوده و به‌سرعت درحال تکامل است. این سحابی وسعتی برابر با یک سال نوری دارد و در فاصله ۳۰۰۰ سال نوری از ما در صورت فلکی دجاجه (صلیب شمالی) قرار گرفته است.

هرچند غبار غلیظ میانی سحابی تخم مرغ مانع از دیده‌شدن ستاره مرکزی می‌شود، اما لایه‌های غباری دورتر نور این ستاره را بازتاب می‌کنند. نور مرتعشی که توسط سطح هر ذره غبار، ستاره مرکزی و ناظر ایجاد شده است، منعکس شده و باعث ایجاد اثری به نام قطبش (polarization) می‌شود. اندازه‌گیری جهت نور قطبیده سرنخ‌هایی از موقعیت منبعی پنهان می‌دهد.

این تصویر که توسط دوربین نقشه‌برداری پیشرفته هابل در سال ۲۰۰۲ گرفته شده، با رنگ‌های غیرواقعی پردازش و کدگذاری شده است تا جهت قطبش را نشان دهد.

منبع: apod.nasa.gov

ارسال نظر آزاد است اما می‌توانید برای استفاده از امکانات و کسب تجربه وارد شوید.
پاسخ به
لطفا دوباره تلاش کنید.
نظر ثبت شد.
درباره

این وبلاگ انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی ایلام است.ما در راستای آشنایی و علاقه‌مندی دانش آموزان و عموم به علم نجوم،فعالیت‌هایی همچون انتشار اخبار روز و اطلاعات نجومی،برگزاری شب رصدی،معرفی فیلم و دانشمندان معروف نجوم و... را انجام می‌دهیم.