انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله

بلندپرواز باش، آسمان متعلق به هیچکس نیست

تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن؛ تماشای جهان در نمایی وسیعتر

درحالیکه امروزه تلسکوپ هابل و صدالبته تلسکوپ فضایی جیمز وب ما را مجذوب تصاویر عمیق و زیبای خود از جهان هستی می کنند، ناسا درحال کار کردن بر روی یک تلسکوپ جدید و بسیار سریعتر از دیگر تلسکوپ ها می باشد.

مریخی (The Martian)
12:25 1401/12/28 | Mehdi Savari Pour
مریخی (The Martian)

 مریخی فیلمی علمی-تخیلی است که براساس رمانی به همین نام نوشته اندی ویر در سال ۲۰۱۱ ساخته شده است.  این فیلم به بهترین شکل سیاره سرخ و تلاش برای بقا بر روی آن را به تصویر می‌کشد.

# مریخ   
رونمایی از لباس جدید فضانوردان

 ناسا از نسل جدید لباس‌های فضانوردی که برای سفر دوبارۀ انسان به ماه طراحی شده، رونمایی کرد. ناسا قصد دارد این لباس ویژه را برای عملیات آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۵ به شکل عملیاتی آماده کند تا با آن فضانوردان بتوانند در سطح ماه به کاوش بپردازند.

مارینر 1
16:12 1401/12/27 | Mehdi Savari Pour
مارینر 1

 مارینر ۱ (Mariner 1) نخستین فضاپیمای برنامه فضایی مارینر ایالات متحده بود که برای پروژه پرواز کناری زهره طراحی شده بود. هزینه این فضاپیما ۱۸٫۵ میلیون دلار آمریکا در سال ۱۹۶۲ بود. این فضاپیما در ۲۲ ژوئیه ۱۹۶۲ با موشک اتلس-آگنا به فضا پرتاب شد ولی مدت کوتاهی پس از پرتاب، سیستم هدایت آن دچار مشکل شده و از کنترل خارج شد و در نهایت پس از پرتاب به دستور افسر ایمنی پروژه منهدم شد.

 این حادثه به این علت اتفاق افتاد که یک برنامه نویس با حذف اشتباهی یک خط فاصله در کد موشک مارینر موجب انفجار آن پس از بلند شدن از زمین شد. این اشتباه کوچک تایپی برای ناسا ۶۳۰ میلیون دلار خسارت به بار آورد!

درباره

این وبلاگ انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی ایلام است.ما در راستای آشنایی و علاقه‌مندی دانش آموزان و عموم به علم نجوم،فعالیت‌هایی همچون انتشار اخبار روز و اطلاعات نجومی،برگزاری شب رصدی،معرفی فیلم و دانشمندان معروف نجوم و... را انجام می‌دهیم.