انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله

بلندپرواز باش، آسمان متعلق به هیچکس نیست

کهکشان مارپیچی (Spiral Galaxy NGC 2841)
13:28 1402/01/03 | Mehdi Savari Pour
کهکشان مارپیچی (Spiral Galaxy NGC 2841)

در تصویر امروز ناسا:

کهکشان مارپیچی NGC 2841 در فاصله 46 میلیون سال نوری از ما را می توان در آسمان شب سیاره زمین به سمت صورت فلکی شمالی دب اکبر یافت.


 این تصویر واضح که بر روی کیهان جزیره‌ای باشکوه متمرکز شده است، ستاره‌های راه شیری و کهکشان‌های پس‌زمینه دورتر را نیز در همان میدان دید تلسکوپی ثبت می‌کند.  هسته درخشان NGC 2841 به همراه قرص کهکشانی شیبدار و مناطق بیرونی کم‌نور آن را میبینیم.  خطوط گرد و غبار، نواحی کوچک ستاره‌زایی و خوشه‌های ستاره‌ای جوان در بازوهای مارپیچی تکه‌ای و محکم کهکشان جاسازی شده‌اند.  در مقابل، بسیاری از مارپیچ‌های دیگر بازوهای گسترده‌تری را با نواحی بزرگ ستاره‌ساز نشان می‌دهند.

 قطر NGC 2841 بیش از 150000 سال نوری است که آن را حتی بزرگتر از کهکشان راه شیری خودمان می کند. تصاویر پرتو ایکس حاکی از آن است که خروجی‌های شدید ستارگان غول‌پیکر و انفجارهای ستاره‌ای، توده‌هایی از گاز داغ ایجاد می‌کنند که در هاله‌ای در اطراف NGC 2841 گسترش می‌یابند.

منبع: https://apod.nasa.gov/apod/

ارسال نظر آزاد است اما می‌توانید برای استفاده از امکانات و کسب تجربه وارد شوید.
پاسخ به
لطفا دوباره تلاش کنید.
نظر ثبت شد.
درباره

این وبلاگ انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی ایلام است.ما در راستای آشنایی و علاقه‌مندی دانش آموزان و عموم به علم نجوم،فعالیت‌هایی همچون انتشار اخبار روز و اطلاعات نجومی،برگزاری شب رصدی،معرفی فیلم و دانشمندان معروف نجوم و... را انجام می‌دهیم.