انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله

بلندپرواز باش، آسمان متعلق به هیچکس نیست

شفق‌های قطبی بر آسمان ایسلند
01:52 1402/01/08 | Mehdi Savari Pour
شفق‌های قطبی بر آسمان ایسلند

در تصویر امروز ناسا:

گزارشگرهای مربوط به شعله‌های خورشیدی قدرتمند، جستجوی هفت ساعته خود را به سمت شمال آغاز کردند تا از بناهای تاریخی مدرن در برابر آسمان مملو از شفق‌های قطبی عکس بگیرند.

 قله‌های نمادین قطب شمال هنگ (The Arctic Henge) در ریوی‌هورف در شمال ایسلند همان موقع با ستارگان همسو بودند: برخی از آن‌ها از یک طرف دقیقاً به سمت شمال و از طرف دیگر دقیقاً به سمت جنوب ردیف‌بندی شده‌اند.

 تصویر شگفت‌انگیز امروز ناسا که پس از غروب خورشید در اواخر ماه گذشته گرفته شده است، مستقیماً به سمت جنوب است؛ اما از آنجایی که تصویر، ترکیبی از بخش‌های زیادی از آسمان را پوشش می‌دهد، ستاره شمالی قطبی درواقع در بالای کادر قرار گرفته است.

 همچنین صورت فلکی‌های آشنا از جمله خرس بزرگ (دب اکبر) در سمت چپ و شکارچی (جبار) در پایین سمت راست قابل مشاهده است. تلاش جستجوگر‌ها موفقیت‌آمیز بود و آسمان به‌طور چشمگیری مملو از شفق‌های درخشان و به‌یادماندنی که با رنگ‌های شگفت انگیزی از جمله قرمز، صورتی، زرد و سبز می‌درخشید، شد؛ گاهی اوقات چندین‌بار در یک بازه زمانی.

ارسال نظر آزاد است اما می‌توانید برای استفاده از امکانات و کسب تجربه وارد شوید.
پاسخ به
لطفا دوباره تلاش کنید.
نظر ثبت شد.
درباره

این وبلاگ انجمن علمی-پژوهشی نجوم گالیله از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی ایلام است.ما در راستای آشنایی و علاقه‌مندی دانش آموزان و عموم به علم نجوم،فعالیت‌هایی همچون انتشار اخبار روز و اطلاعات نجومی،برگزاری شب رصدی،معرفی فیلم و دانشمندان معروف نجوم و... را انجام می‌دهیم.